Jak stworzyć box subskrypcyjny?

Jak stworzyć box subskrypcyjny?

 

Subskrypcje zyskują coraz większą popularność w Polsce, warto jest więc zastanowić się, czy produkty naszej firmy nie kwalifikują się do tego, aby można było utworzyć z nich tzw. boxy i wysyłać do klientów, w ramach comiesięcznej subskrypcji.

Subskrypcja to nic innego, jak prenumerata na dany rodzaj produktu czy zestaw produktów. Tworząc ofertę boxów subskrypcyjnych warto jest najpierw odpowiedzieć sobie na 3 pytania:

Co chcę wysyłać?

Najpierw musimy ustalić, jakie produkty naszej firmy mogą kwalifikować się do wysyłania w ramach comiesięcznej subskrypcji. Mogą to być wszelkie produkty jednorazowego użytku lub takie, które szybko się zużywają (np. produkty spożywcze, pieluchy, kosmetyki, czy środki czystości). W ramach subskrypcji możemy wysyłać także gadżety, biżuterię, dodatki i ozdoby, odzież, zabawki, książki itp. Ważne jest, aby zdecydować, czy chcemy zapewnić naszym klientom regularne dostawy ich ulubionych produktów, czy zależy nam na tym, aby poznawali naszą ofertę i dawali się zaskakiwać zawartością boxa. W pierwszym przypadku będzie to zazwyczaj stały zestaw produktów w ilości określonej przez zamawiającego. W drugim natomiast, sami dokonujemy selekcji wysyłanych produktów i zaskakujemy klienta co miesiąc nowym zestawem.

Do kogo chcę wysyłać?

Projektując usługę boxów subskrypcyjnych musimy zdecydować, czy nastawiamy się na klientów znających nasze produkty, czy też chcemy zapoznać z naszym asortymentem nowych klientów. Jeśli chcemy zatrzymać przy sobie klienta, powinniśmy umożliwić mu łatwe i wygodne zamawianie ulubionych produktów w ramach comiesięcznej subskrypcji. Jeśli nastawiamy się na zdobywanie nowych klientów, powinniśmy przemyśleć, jakie zestawy- niespodzianki najlepiej zaprezentują im nasz asortyment i przekonają do produktów naszej firmy. W boxie możemy umieszczać zarówno pełnowartościowe produkty, jak i próbki. Ustalając cenę boxa musimy oczywiście brać pod uwagę to, aby łączna cena produktów umieszczonych w boxie była przynajmniej taka sama lub wyższa od ceny boxa.

Jak chcę wysyłać?

Odpowiedź na pytanie “jak chce wysyłać?” ma kilka składowych.

1. Jak często?

Klient zamawiając subskrypcję powinien być poinformowany o tym, kiedy otrzyma pierwszą paczkę. Możemy wysyłać paczki do wszystkich subskrybentów tego samego dnia w miesiącu (np. zawsze 3-go dnia miesiąca), wysyłać pierwszą paczkę w przeciągu np. 48 godzin od momentu zamówienia jej przez klienta, a kolejne stałego dnia w miesiącu, lub do każdego klienta równo co miesiąc od momentu zamówienia pierwszego boxa. Oczywiście decydując się na wybór którejś z wyżej wymienionych opcji musimy wziąć pod uwagę nie tylko to, co będzie najlepsze dla klienta, ale również to, co pozwoli nam na ponoszenie jak najmniejszych kosztów związanych z logistyką.

2. Jaką formę dostarczania przesyłki wybrać?

Możemy korzystać z usług kurierów, poczty polskiej lub operatorów oferujących korzystanie z tzw. skrytek pocztowych (np. Paczkomatów). W dużych miastach osoby pracujące mogą preferować odbieranie przesyłek z paczkomatów, gdyż ciężko będzie im umówić się z kurierem na konkretną godzinę i pod wskazany adres. Z drugiej strony, wielu klientów cenić będzie wygodę związaną z dostarczeniem boxa bezpośrednio do swojego domu czy miejsca pracy, warto jest więc nawiązać współpracę z firmą kurierską.

Oprócz odpowiedzi na wyżej wymienione pytania, należy również przemyśleć następujące zagadnienia:

1. Opakowanie – powinno ono nie tylko odpowiednio zabezpieczać i chronić wysyłane przez nas produkty, ale również estetycznie wyglądać. Warto jest poświęcić więcej energii na zaprojektowanie kartonika, ozdób i ulotek, które będą częścią przesyłki, aby klient mógł poczuć się wyjątkowo.

2. Zaplanowanie tematyki/składu boxów na kolejne miesiące – jeśli wysyłamy boxy-niespodzianki, warto jest wcześniej zaplanować i spisać pomysły na kolejne boxy. Możemy umieszczać w nich produkty tematycznie, nadając im pewien wspólny mianownik, lub też wykorzystywać np. zmieniające się pory roku, czy nadchodzące święta do wybrania tematyki boxa i dobrania do niego zestawu produktów.

3. Pobieranie płatności – możemy pobierać opłatę za daną subskrypcję z góry (np. za kolejne 6 miesięcy) lub umożliwić klientowi skorzystanie z narzędzi konfiguracji pobierania stałych zdefiniowanych opłat z karty kredytowej, debetowej czy z konta bankowego. Druga opcja jest wygodniejsza dla klientów, gdyż pozwala na rezygnację z subskrypcji w dowolnym momencie. Jeśli wybieramy pierwszą opcję pobierania płatności, dobrze jest w zamian za deklarację korzystania z subskrypcji przez 6 czy 12 miesięcy, zaoferować klientowi rabat.

Oczywiście każde z wyżej wymienionych pytań, zagadnień, czy dylematów, przed którymi staje nowy na rynku twórca boxa subskrypcyjnego, zostało omówione w niniejszym poście bardzo ogólnie. Śledźcie naszego bloga, aby dowiedzieć się więcej na temat tworzenia biznesów subskrypcyjnych.

Dodaj komentarz